De Gemeente Breda organiseert jaarlijks de Open Monumentendagen. In verband met de maatregelen rond Covid-19 was dat in 2020 niet mogelijk op dezelfde manier, waardoor een andere oplossing gezocht werd.

In samenwerking met STROOM events heeft Novitas Heritage een ervaring ontwikkeld die zich in de stad Breda afspeelt, waardoor bezoekers alsnog de monumenten van de stad konden ervaren. Het spel is in Breda te spelen, of thuis van achter de computer. Beide via credobreda.nl

 

Om een ervaring te kunnen bieden in tijden van thuis-isolatie, hebben wij met een aantal partners een online escape game ontwikkeld: Museum Escape Online: De Vacature.

In samenwerking met zes musea verspreid over Nederland kwam een verhaal tot stand over een ethische hacker, die bij elk museum na moet gaan of ze wel goed beveiligd zijn. Hiervoor moeten de spelers achterhalen wat voor museum het is, wat er te zien en te vinden is en natuurlijk puzzels oplossen. Het Rijksmuseum van Oudheden, Frans Hals museum, Noord-Hollands Archief, Archeologisch Museum Haarlem, Museum het Pakhuis en het Markiezenhof vormen de achtergrond voor een intrigerend verhaal.

Voor Kasteeltuin Assumburg hebben wij een een spel ontwikkeld, waardoor een nieuwe doelgroep de prachtige tuinen van het kasteel kan ontdekken.

De Kasteeltuin bij kasteel Assumburg is in 2011 gerestaureerd. Deze siertuin is al toegankelijk voor publiek, om nieuwe doelgroepen aan te spreken en een nieuwe ervaring te bieden hebben wij een spel ontwikkeld. Spelers krijgen ‘archiefstukken’ mee, gebaseerd op historische bronnen en verhalen. Met een speciale rugzak met ingebouwde ‘scanner’ kunnen zij echo’s van historische personages beluisteren. Door middel van het vinden en scannen van deze echo’s kunnen spelers achterhalen wat er met de dochter van de kasteelheer is gebeurd.

Het Nationaal Militair Museum zocht een Koude Oorlog ervaring voor schoolklassen, in de vorm van een escape room. 

Wij hebben vier escape rooms ontworpen die gelijktijdig gespeeld kunnen worden. Het verhaal van Stanislav Petrov, ‘The man who saved the world’, wordt voor deelnemers voelbaar gemaakt in de ervaring.

Voor De Vondst, het archeologische centrum in Heerlen, hebben wij een escape game als deel van de permanente expositie gerealiseerd. 

Het doel was om een nieuwe doelgroep kennis te laten maken met de verschillende activiteiten in het centrum, waaronder de tentoonstelling en restauratie. Bezoekers krijgen van de persoon achter de balie een mysterieus koffertje mee, waaruit blijkt dat de archeologie van Limburg beschermd moet worden. Zullen zij zich waardig tonen?

Het Archeologisch Museum Haarlem was geïnteresseerd in het aantrekken van nieuwe doelgroepen en meer bezoekers. Voor hen ontwikkelden wij een interactief spel.

Ook buiten de reguliere openingstijden bleek het mogelijk om gasten te ontvangen in de aansprekende locatie. Hiervoor hebben wij een Real Life Game ontwikkeld dat puzzelen combineert met sociaal rollenspel. Groepen worden verdeeld in een aantal bendes die een kraak uitvoeren, de code van de kluis zit verstopt in de permanente opstelling van het museum.

De gemeente Putten, in samenwerking met Erfgoed Gelderland en Stichting Oktober ’44, hadden een bijzondere vraag: om van de Razzia van Putten een spel te maken. 

De Experience Route neemt deelnemers mee in het verhaal van twee kinderen die hun ouders kwijt zijn. Een nieuwe doelgroep leert zo op toegankelijke wijze het aangrijpende verhaal kennen.

Erfgoed Gelderland vroeg ons een overkoepelende ervaring voor zes regionale musea te realiseren, met uiteenlopende thema’s. 

Door een combinatie van fysieke, papieren en digitale puzzels wordt in elk van de zes musea een deel van hetzelfde verhaal vertelt, zonder dat hiervoor een personele inzet noodzakelijk is. Bezoekers leren de musea kennen via de in de ruimte geïntegreerde puzzels.

In opdracht van het Rijksmuseum van Oudheden hebben wij, in samenwerking met Flavour, een applicatie ontwikkeld voor de tentoonstelling “De Romeinen in Nederland”. 

Deze tentoonstelling maakt deel uit van de permanente opstelling en zal dus meerdere jaren beleefbaar zijn via de Via Vitae app. Bezoekers kiezen één van vier mogelijke personages en volgen hen door de tentoonstelling, op zoek naar collectibles. Uiteindelijk worden de spelers geconfronteerd met een keuze over het leven van het personage.

Wij hebben voor Slot Loevestein een ervaring voor grote groepen ontwikkeld. 

Tot maximaal 24 deelnemers krijgen de mogelijkheid om via puzzels en sociaal rollenspel even in de huid te kruipen van 16e eeuwse Geuzen, die de schat van de kasteelheer willen bemachtigen. Vermomd als monniken en begeleid door Herman de Ruyter hebben zij een gezamenlijk doel, maar net zo goed individuele doelen!